مقدمه
اهمیت این شاخه در عکاسی به عنوان یک تخصص در زمینههای عکاسی این است که به صبوری و آرامش عکاس احتیاج دارد. این صبوری فقط با دانستن تکنیک به دست میآید. این تکنیکها به تصویر جلا میبخشند؛ خروجی را به یک اثری تبدیل میکند که ویژگیهای هنری آن مورد اهمیت بسیاری است. در واقع اهمیت این شاخه که در استودیو عکاسی صورت میگیرد فقط به خاطر خلق لحظات گذشته نیست. این شیوه عکاسی حرفهای اهمیت بسیاری در برقراری ارتباط با نوزادان دارد؛ در پس آن اهمیت بسیاری در برقراری ارتباط با مخاطب دارد.اگر بخواهبم در تقسیم بندی عکاسی نوزاد در استودیو یکسری از عناصر آن را مورد بررسی قرار دهیم و تکنیکهای بیشتری راجع به آن بدانیم باید مسائل را بیشتر و یک به یک مورد بررسی قرار داد. این عناصر که تکنیکهایی جهت بهتر شدن عکس و خروجی اثر است شما را به یک عکاس حرفهای بدل خواهد کرد.عکاسی تخصصی از نوزاد و کودک یکی از موارد مورد علاقه عکاسان حرفهای است.
تفاوت در عکاسی استودیویی و عکاسی در طبیعت
اگر بخواهیم در آموزش عکاسی دو عنوان کلی برای محیط عکاسی در نظر بگیریم باید دو نوع کلی از محیط را در نظر بگیریم
- عکاسی در طبیعت: این نوع از عکاسی که در جایی خارج از استودیو عکاسی گرفته میشود در هر جایی که خارج از استودیو باشد مانند خیابان، جنگل، پارک، ساختمان، پشت بام و…. عکاسی طبیعت میگویند. بیشتر عوامل بصری در این نوع عکاسی مختص به ساختار و معماری طبیعت است معمولا از نور طبیعی در آن استفاده میشود به دلیل آن که این نوع عکاسی نزدیکی به مستند بودن عکاسها پیدا میکند ساختار جالب توجه دارد. که معمولا چه برای عکاسان چه مخاطبان آنها جذاب و مورد توجه است.
- عکاسی استودیویی: در این نوع عکاسی برای ارائه عکس بهتر در هر تکنیک و عناصر نیاز به چیدمان است. گرچه در عکاسی طبیعت هم به همین صورت است اما منظور از این عبارت این است که همه چیز ساخته دست انسان است. از نور، ترکیب بندی ایجاد پرسپکتیو فضا و استفاده رنگها در زمان عکاسی همه به دست عکاس صئرت میگیرد. در واقع عکاسی استودیویی خالقی دارد که آن عکاس است. در عکاسی حرفهای میزان ایجاد خلاقیت در استودیو به مفهوم و شاخه آن عکس برمیگردد که بسیار ارزشمند است در این مقاله سعی داریم بخشی از تکنیکهای مرتبط به عکاسی استودیویی را مورد بررسی قرار دهیم تا از این طریق بتوانیم تکنیکهایی درباره آموزش عکاسی نوزاد در استودیو را مورد بررسی قرار دهیم در این مقاله قصد داریم تنها به ترکیب بندی یا کمپوزیسیون بپردازیم
ترکیب بندی یا کمپوزیسیون در آموزش عکاسی نوزاد استودیویی
به نظر میرسد که یکی از تکنیکهای مهم عکاسی ترکیب بندی یا کمپوزیسیون است. زمانی که ما از قاعده عکس متعادل و ژرفای عکس صحبت میکنیم بی تردید یکی از عوامل آن ترکیب بندی است. اما عناصری در ترکیب بندی است که با رعایت آن میتوان عکس خروجی خود را متعادل کرد. ایجاد تعادل بصری در عکس از عوامل مهم در ثبت عکسی ماندگار است. حتما شنیدید که میگویند از دیدن یک عکاس لذت میبرند و یا حال خوبی به آنها میدهد؛ در این مقاله به بررسی این عوامل تکنیکی برای تجربه یک عکاسی حرفهای میپردازیم. در عکاسی دیجیتال
1.خط در کمپوزیسیون:
خط یکی از عناصری است که به زیبایی و دقت عکس شما کمک استفاده مناسب از خط در عکسهایتان میتواند به شما کمک کند تا تصاویر بهتری را ارائه دهید. این تصاویر با مفهومهای متفاوت میتواند از شما یک عکاس حرفهای بسازد.
- خطوط عمودی: خطوط عمودی مانند ایجاد ستونها و مانند آنها، باعث ایجاد حس عظمت و بزرگی میکند. همچنین خطوط عمودی هرچقدر ایستا باشد و سکون بیشتری داشته باشد قدرت بیشتری را منتقل میکند. برای ایجاد این حس و مفهوم کافیست تمرکز عکاسی شما بر این خطوط باشد.
- خطوط افقی: ایجاد خطوط افقی در عکاسی باعث القای حس اندوه،آرامش رهایی و گاهی غم میشود هر چقدر این خطوط روندهتر و القای حرکت را بدهد احساس رهایی و گریز در آن بیشتر میشود.
- خطوط مورب: این خطوط القای حرکت و پیشروی میکند. مهمترین خط در ترکیب بندی، خط مورب است که؛ در آگراندیسمان عکس یا بزرگ نمایی آن تاثیر بسزایی دارد. اگر این خطوط با نظم و شکل بهتری در ترکیب بندی قرار بگیرند؛ به همان شکل در زمان بزرگنمایی خواهند ماند.
- خطوط موازی: خطوط متقابلی که مفهوم رفتن دارد و مفهوم جدایی را انتقال میدهد
- خطوط مایل: در مواقعی استفاده میشود که القای عدم ثبات را کند. همچنین معنای عدم تعادل را نیز متبادر میکند.
- خطوط ترکیبی: ترکیبی از خطوط که نشان دهنده ثبات و استقامت است.
2. پرسپکتیو در ترکیب بندی عکاسی:
ایجاد میدان عمق یا نقطه ژرفا در عکس از عوامل تاثیر گذار در عکس هستند. البته نور در ایجاد این، احساس ژرف بودن و خروج از عکس دو بعدی کمک میکند. وظیفه پرسپکتیو، القای احساس تماشای تصویر سه بعدی است. در واقع سوژه را از یک خط صرف خارج میکند. عنصر بعدی آن ایجاد خط و نقطه است که به ساختن یک پرسپکتیو جذاب کمک میکند. برای نمونه یک نوع از این پرسپکتیوها را توضیح میدهم
-پرسپکتیو به وسیله خطوط گریزان و دور شونده: اگر خطوطی که با هم در اصل موازی هستند چنان عکسبرداری شود که رفته رفته به هم نزدیکتر شوند و به نظر رسند؛ از قسمت جلوی عکس به سمت قسمتهای عقبتر در حال گریز هستند؛ ایجاد احساس عمق در عکس میکند. اشیا یا اجسامی که در حقیقت دارای حجم مساوی هستند رفته رفته کوچکتر میشوند و احساس عقب رفتن و دور شدن را میدهد.
3- کمپوزیسیون یا ترکیب بندی به وسیله سطح:
ترکیب بندی به وسیله سطحهای کوچک و بزرگ یکی از عناصر ترکیب بندی در عکاسی است. بخشی از آن به وسیله اشیا و بخشی از آنها به تم یا زمینه عکس مربوط است. کوچکترین نقطه یا لکه روی عکس دارای وزن است. طبیعتا هرچقدر میزان این لکهها بزرگتر شود وزناش درتصویر هم بیشتر میشود.
ترکیب بندی عکاسی نوزاد در استودیو:
ترکیب بندی عکاسی نوزاد دارای چند قانون است. رعایت این قوانین میتواند عکسهای ماندگاری به جا بگذارد. یکی از آنها قانون یک سوم است. برای استفاده از این قانون؛ قاب تصویر را به سه قسمت تقسیم میکنید. سپس المانهای مهم را در یک سوم خطوط شکل گرفته یا در محل تلاقی خطوط قرار دهید. حالا نوزاد را دریک سوم قاب قرار دهید؛ در نقطه متمرکز قاب قرار ندهید تا بتوانید تصویر مانایی به جا بگذارید. در قانون بعدی که سوژه متمرکز نام دارد. نوزاد را در مرکز قاب قرار دهید تا بتوانید ترکیب بندی متمرکزی بر روی نوزاد داشته باشید.
با استفاده ار این تکنیکها شما میتوانیدعکسهایی زیبایی در زمینه عکاسی کودک نوزاد بگیرید. اما آکادمی دیدنگار یک دوره تخصصی درباره عکاسی تخصصی از نوزاد و کودک برگزار میکند که شما میتوانید با شرکت در آن مهارت خودتان را افزایش دهید.